Home | Cinta |

Tuesday, September 2, 2014

Berkhatan

Assalamualaikum..

Info berkhatan..cara penjagaan dengan amalan pemakanan sunnah..dari aku sendiri tau yang makanan sunnah tu bagus & ubat2 doktor tu x bagus..tapi kadang2 tu rasa macam em macam2 la..xtau nak describe macam mana..mungkin sebab dah terbiasa dengan ubat doktor kan..sekarang ni dah ada banyak rujukan untuk kita ambil manfaat..jadi xde alasan lagi kan untuk amalkan makanan sunnah..jom sama2 kita..

***

Muslim Cottage berkongsi kisah anak-anak lelaki saya berkhatan.
Mereka berkhatan secara serentak,
Hafidz di kala umurnya 2 tahun
Dan abangnya Hakimy 5 tahun.
Kedua mereka dijaga oleh saya sepenuhnya.
(Sungguh letih fizikal dan emosi
 tanpa suami disisi kerana tugasan luar Melaka)
Sejurus urusan di klinik, ubat antibiotik dan tahan sakit serta ubat kurangkan bengkak langsung tidak saya suapkan ke mulut anak. Awal -awal lagi saya buang.
Sebab saya yakin bahawa ubatan kimia bukanlah penyelesaian terbaik.


Apa yang saya ikhtiarkan adalah:


Anak disuapkan madu asli 1 sudu besar 3x sehari,
Untuk menyembuhkan luka dalaman serta luaran dan memberi tenaga,
Saya beri anak telan Extra Virgin Olive oil pada malam hari 1 sudu besar,
Untuk membantu pembuangan air kecil dan air besar tanpa rasa nyeri dan teragak-agak akibat kesan berkhatan(biasanya akan timbul ketakutan di kalangan anak untuk membuang jika kita tidak tenangkan mereka dengan ilmu) serta mengurangi risiko bentan pada urat saraf anak.
Minyak zaitun juga meredakan bengkak secara alami.
Anak dapat tidur lena dan bergerak normal esok paginya.
Yakinlah didalam sunnah terkandung beribu hikmah,
Bahkan terasa barakahnya...
(Ibu yang menguruskan juga amalkan yang serupa sebab perlukan tenaga juga ya..)
Jangan ragu-ragu dalam ikhtiar,
Pergantungan kita sandarkan kepada Allah swt sepenuhnya.inshaAllah 


***

Sebnarnya pendedahan pada anak pun perlu.
Kmi ank beranak bincang betul2 proses yg perlu dilalui.
Siap main lukis2 dan jawab bnyak kmusykilan anak2.
Dah yakin baru ke klinik.

Ramai sahabat yang khatankan anak sejurus kelahiran.3 hari dah sembuh.
Sebab faktor:
Pergerakan bayi yang terhad
Kesan deria sentuh bayi belum peka sepenuhnya,maka daya kebal tahan sakit lebih tinggi
Bayi juga terjaga pemakanan dan minumannya yakni susu ibu semata2.
Bayi juga belum buang air besar dan kencing dengan jumlah bnyak di awal kelahirannya.
Luka bayi cepat sembuh kerana perkembangan dan pertumbuha tisu bayi amat pesat di awal kelahiran.
Dan jumlah permukaan yang dikhatan juga sangat kecil berbanding kanak2 yang sudah makin besar
Mengurangi rasa malu aurat yang di pamer waktu kecil
Dan banyak kebaikannya berbnding khatan masa besar.wallahualam.

Saya tak sapu luaran...cuma anginkan,biar kain gntung je ,tak biar lembap,pakaian tertutup smpai tkda pengudaraan tak elok..
Tiap kali buang air kecil atau air besar lap kering2 smpai bersih.

Yang saya perasan, berkhatan membuatkan pemikiran anak lebih matang dan semakin cepat tinggi dan berbdan lagi besar sbb kuat makan hiii..

Perkongsian dari Pn Muslim Cottage..

No comments:

Post a Comment