Home | Cinta |

Friday, October 3, 2014

Hal makan anak

Assalamualaikum..

Sekarang ni ada kat umah mertua..heavennn..boleh la rileks2 sikit compare kalau ada kat rumah sendiri..keke..

Free2 ni nak cita pasal perihal makan si kecik syahmi..kot2 boleh buat panduan untuk masa depan kan..aku ni pelupa sangat..bukan sikit..so harus tepek kat sini..biar ingat sikit..

Tapi apa yang aku tulis, aku copy paste semua kat blog ni adalah benda yang aku baca dan aku percaya..sebab ada benda yang aku baca tapi aku taknak percaya atau taknak terima..hahaha boleh?

Sebelum syahmi makan, aku tertanya-tanya kenapa kena makan umur 6 bulan..bila baca2, cakap sebab masa tu usus baby dah matang bla3..tapi entah kenapa rasa macam x puas hati je kan..hahaha aku generasi Y okeh..

Lepas tu ada baca pasal ustaz haslin cakap baby bersedia makan bila dia tumbuh gigi..pertumbuhan gigi tu tanda baby dah bersedia untuk makan..pertumbuhan gigi jugak menunjukkan usus dah cukup matang untuk terima makanan..bila pikir logik jugak kan..syahmi start makan umur 8 bulan..

Alkisahnya mama dia nih gigih la google resepi baby..syahmi makan paling banyak pun 4-5 sudu camtu..tapiiii kalu syahmi rasa makanan tu pun aku dah bersyukur..kalau x, bila hulur je makanan dia geleng pale xnak..

Aku carik lagi info..normal ke budak memang susah nak makan..perlu ke rasa risau kalau anak x makan..carik punya carik..sebenarnya normal je kan..bila dia tolak tu maksudnya dia xbersedia lagi nak makan..tak payah nak paksa2..

Katanya, aku x ingat lah sumber mana..tapi macam aku cakap tadi, aku ikut apa yang aku rasa betul..

Katanya, anak boleh membesar dengan HANYA SUSU IBU sehingga umurnya 2 tahun tanpa isu kekurangan nutrisi..makanan hanyalah sebagai pelengkap..jadi, kalau dia makan sikit pun takpe..

Jadinya, syahmi sampai umur dia 1 tahun setengah, 98% kenyang dengan susu ibu..dia makan alahaiiiiii boleh kira kot butir nasi yang masuk dalam perut dia..western2 pun dia xnak..yang memang dia suka sejak azali pisang ngan kismis..tu pun kene kismis anugerah..yang lain dia xnak..hahaha

Sekarang ni syahmi dah masuk 1 tahun 7 bulan, aku letak makanan je berlari dia datang siap duduk bersila..suprise tau mama dia nih..syahmi dah nak makan!!sekarang dah pandai nak makan buah tunjuk peti ais, nak kerepek, nak air..bila tengok perkembangan syahmi, rasanye memang betul lah apa aku baca tu..umur syahmi pun nak dekat 2 tahun dah..dan nampaknya memang dia sekarang sangat suka makan..dah bersedia lah kot kan..

Syahmi ada 1 perangai yang aku perasan..bukan aku je yang perasan..babah die pun sama perasan..jiran sebelah rumah pun perasan tau..hahaha..bile suap je makanan dalam mulut syahmi kan, lameeeee die rasa..kalau nak bayangkan macam gaya juri masterchef rasa makanan..haha..tapi juri kecik nih sangattttt jujur..kalau x sedap, dia buang terus makanan tu dari mulut die..kalau sedap, die datang lagi..sampai ada masa tu aku tanya nizam, sedap x aku masak ni..dia kata g tanya syahmi..hahaha..

Aku pun x paham..bila aku baca2, ramai yang cakap baby ni xpandai rasa makanan..selagi kita xbagi makanan sedap2 kan..tapi syahmi memang x makan kalau makanan tu x sedap..sampai mak aku marah cakap..hoi susu kau tu pun ada rasa tau, ni bila dia makan kau nak bagi yang tawar2..mana dia nak..haha logik jugak kan..alahaiiii..anak oooohh anak..

No comments:

Post a Comment